محمود امانی:

ماموریت اصلی شورای عالی؛ سیاستگذاری، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباط با مردم و مجریان است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ماموریت اصلی شورای عالی آموزش و پرورش سیاستگذاری، قانون‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور، نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن و توسعه ارتباط با مردم و مجریان است.

محمود امانی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به پیشینه و قدمت طولانی شورای عالی آموزش و پرورش در کشور اظهار کرد: در کشور ما شکل اولیه این شورا ۱۰ سال قبل از مشروطه و مجلس شورای ملی به وجود آمده و به سال ۱۲۷۵ شمسی باز می‌گردد. در آن زمان مدارس جدید توسط افراد مختلف در کشور در حال شکل‌گیری بودند و نخست‌وزیر آن زمان به این گروه که برای شکل‌گیری مدارس جدید دور هم جمع شده بودند رسمیت داد و انجمن معارف شکل گرفت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه انجمن معارف، در سال‌های بعد مشمول تغییراتی شد افزود: برای اولین بار در روز شانزدهم اسفند‌ماه سال ۱۳۰۰ شمسی، شورای عالی آموزش و پرورش به صورت رسمی تاسیس شد.

امانی ادامه داد: اکنون در آستانه یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش قرار داریم به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی با حضور فرهنگیان و چهره‌های برجسته علمی و آموزشی کشور امروز دوشنبه 16 اسفند‌ماه 1400 در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

وی اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری مراسم یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، آشنایی جامعه با شخصیت‌های برجسته عضو شورا، کارکردها، دستاوردها و فعالیت‌های این شورا در طول حیات خود است.

امانی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در طول حیات خود سه مرحله مهم و حساس تاریخی را پشت سر گذاشته است گفت: مرحله نخست به زمانی بازمی‌گردد که شورا به عنوان یک نهاد مردمی و تحت عنوان «انجمن معارف» در سال ۱۲۷۵ آغاز به کار کرد. سپس تحت عنوان «شورای عالی معارف» در نظام تعلیم و تربیت کشور به طور رسمی حضور یافت. «شورای عالی فرهنگ» در سال ۱۳۱۷ را داشتیم و آخرین مرحله هم تغییر نام به «شورای عالی آموزش و پرورش» در سال ۱۳۴۳ بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: شورای عالی آموزش و پرورش طی این سال‌ها دچار تحولات زیادی شده است؛ بخش‌های مهم و حساسی از آن جدا و تبدیل به وزارت‌خانه‌هایی مستقل مانند وزارت فرهنگ و هنر، سازمان اوقاف و ... شدند.

امانی ماموریت اصلی شورای عالی آموزش و پرورش را سیاستگذاری و قانون‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور، نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن و توسعه ارتباط با مردم و مجریان دانست و گفت: این شورای یکی از منظم‌ترین و با برنامه‌ترین شوراهای عالی در کشور است که جلسات آن هر دو هفته یک بار با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن با دستور کار مشخص تشکیل می‌شود و تاکنون بیش از ۱۰۰9 جلسه را برای بررسی مسائل مختلف آموزش و پرورش برگزار کرده است.

مخاطب اجرای سند تحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند

وی ضمن تاکید بر حفظ استقلال، اصالت و اتقان مصوبات شورای عالی بیان کرد: مهم‌ترین اصول و سیاست‌های این شورا، تدوین سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها، ضوابط و مقررات مورد نیاز برای ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت و استقرار و نهادینه‌سازی تحول بنیادین در آموزش و پرورش است. در طول تاریخ جنبه کارشناسی، عمیق بودن مباحث و طمأنینه جزئی از شاکله شورا بوده و هیچگاه دستخوش مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دسته‌ها، گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی نشده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در تلاش است سه امر سیاست‌گذاری، تنظیم و تصویب آیین‌نامه‌ها، اساسنامه‌ها، قوانین و مقررات و همچنین نظارت بر آن‌ها را پیرامون امور آموزشی دنبال کند.

امانی به نقش شورای عالی آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین نیز اشاره کرد و گفت: مخاطب اجرای سند تحول، شورای عالی آموزش و پرورش نیست، زیرا کار این شورا، اجرا نیست، بلکه سیاستگذاری است. مخاطب اجرای سند تحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر این که لازم است وظایف دستگاه‌های مختلف در قبال اجرای سند تحول احصاء و به آن‌ها اعلام شود، ادامه داد: مخاطب سند تحول، تنها وزارت آموزش و پرورش نیست؛ بلکه تمام نهادهای کشور که با سند نسبتی دارند مامور و مکلف به اجرای آن هستند. آموزش و پرورش به تنهایی از پس اجرای سند تحول بنیادین بر نمی‌آید و ایجاد انسجام و تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول باید به طور جدی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.

سند تحول بنیادین